Direktlänk till inlägg 30 maj 2011

Snälla, Hjälp till!...

Av Eva - 30 maj 2011 05:58

                   



En hel natt vaken och inte har jag fått betalt heller.

Kunde ha jobbat natten i stället för att

sitta rakt upp och ner som en levande död en hel natt,

totalt sömnlös!

Tur det finns korsord att skingra tankarna med!


Ännu en härlig vecka med massor av nya utmaningar.

Jag har fattat en del beslut och det finns en del att göra...

Även en hel del att göra inför stundande skolavslutningar, 

student och sommarlov...

Men tar mig alltid tid att finnas till hands för mina nära.

Några jag känner har väldiga problem

med sina barn och det är ett himla kaos i många hem med tonåringar.


En vän ringde i helgen och var gråtfärdig, hon var helt utmattad.

Två tonårs tjejer hemma, som inte gör ett j-la dugg.

Förutom att äta, sitta vid datorerna, messa,

stöka till sina rum och givetvis vara stor i munnen.

Sen har hon en grabb, som är på väg in i samma ålder och samma beteende som sina systrar..

-"Hur länge ska det vara så här?" frågade hon mig.

Hmmm, jag vet inte...  

Men visst kan jag Ärligt med handen på hjärtat säga

att jag har ställt mig den frågan några gånger under årens lopp.

Dock har min situation aldrig varit i närheten

av hennes kaotiska tillvaro.


Men är det inte så att man skapar sin egen tillvaro till stor del??


Jag tror iaf det...

Regler att följa för barnen i tidiga åldrar, tider att hålla sig efter.

Tonårstiden är visserligen en väldigt jobbig tid för många ungdomar.

För vissa verkar inte något hjälpa. Rebellen slår till!

Men det kan ju vara en väldigt jobbig tid, som förälder.

Då får vi kämpa och försöka ta till andra metoder.


Men det går inte att börja uppfostra en 17 åring..

Då är det lite väl sent, att börja införa regler

om vi inte haft såna tidigare...

Rebellen slår till och kaoset har fått ett mindre tjusigt ansikte

väldigt snabbt.


Jag brukar alltid ha råd att ge, men den här gången visste jag inte hur jag skulle råda min vän. Kände hennes vemod rakt in i hjärtat.


När jag själv var med tonåring i början av tonårsstadiet,

så slet jag mitt hår jag oxå och tänkte exakt samma sak

x-antal gånger!

-" HJÄÄÄÄLP, SKA DET VARA SÅ HÄR????"

Då sa mina vänner, som gjort den biten, att "Det blir bättre"..

Haha, vilken tröst när man är mitt uppe i skiten. 


Jag fann efter lång tid, lösningen på problemet vi hade,

för det var runt samma tid varje månad.. PMS!

PMS.. Så sjuka saker kan hända i kroppen!

Herregud!! Att ens barn kan förvandlas till en drake över en natt,

det gick över mitt förstånd!

Men det var precis så det var och kan ännu vara vissa gånger.

Dock inte i lika intensiv utsträckning.

Men jag har lärt mig att hantera det, även om det kan vara 

Vääääääldigt frustrerande vissa gånger.


Men vi får välja våra strider!

Under "den" tiden, så vet jag numera

att jag varken skall eller bör ta några som helst

diskussioner med personen i fråga.

Jo, det skall vara väldigt små och Obetydliga saker i såna fall.

Men inget som kan orsaka några som helst trubbel.

I såna fall, så stänger jag dörren och väntar några dagar..


Men åter till vännen med kaoset.

Hon är ensam med tre ungdomar dagligen och pappan

kommer hem på helgerna.

"Så farligt kan det väl inte vara", säger han.

Han behöver ju aldrig leva mitt upp i det.

På helgerna när pappan är hemma, är ungdomarna med kompisar och ställer inte till med så mycket.

Men hur fasiken gör man???

I en sån sits, med tre stycken som totalt ignorerar

vad du som förälder säger och gör.

Jag har inte en aning.

Hade ett enda råd och det var att...


Jag skulle iaf börja med att plocka av dem dator, sen mobil osv.

Hur kul skulle det då bli att vara tonåring?  

De flesta har en väldigt tight relation med sina datorer och mobiler.

Tror nästan de sitter fast limmade i händerna på dem.  


Ta upp kläder, städa rummen, hjälp till så får du tillbaka den.

Men inte direkt!!! Låt dem vänta några dagar / vecka.

Annars är ju

straffet totalt meningslöst och fyller ingen som helst funktion.


Tror det är nackdelen många gånger,

att många bara hotar med att plocka av sina ungdomar saker.

Men sen händer inget och allt går runt runt i samma onda cirkel.

Gör slag i saken!

Sluta tramsa med dina ungdomar. Då kommer de aldrig lära sig.

Ta ifrån dem det käraste de har! Dator och mobil.

De tar inte lång tid, innan de fattar vidden av att inte göra rätt för sig.


De är ju Vi som formar dem inför resten av livet.

Gör dem den tjänsten.

Lär dem att det funkar inte, att bara slappa och tro att

allt skall serveras.

Hur ska det då gå för dem, den dagen de ska stå på egna ben?

På med hård handskarna och ställ krav på dina kids.

Det har du All Rättighet att göra.


Men glöm inte bort det viktigaste...

Slösa med   Kärlek till dem du håller kär!


          


    Ha en fantastiskt fin vecka i solens tecken!     






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 14 november 2011 09:49

                                                  Jag är så tacksam över att det finns saker i livet, som får kroppen och själen att ta glädjeskutt. Att det den 14 November är +10* ute. Marken är snöfri och solen skiner.     Att få up...

Av Eva - 19 oktober 2011 09:00

    Visst är det väl så, att vi skall dela med oss till andra. Av glädje, kärlek och allt vi själva ömmar för!   Om vi Inte gör det, så blir vi så självcentrerade och uppblåsta.   Jag vet inte Hur man beter sig, när man är en stor egoi...

Av Eva - 24 juli 2011 17:16

         I bland dyker det upp sinnes ramsor i skallen på mig, som suttit där sen barnsben. Min mamma och min morbror lärde mig mycket tok, när jag var barn.  Undra vem jag då fört det vidare till...    Konstigt att såna saker och hundr...

Av Eva - 8 juli 2011 14:49

                        Vi människor är expert på att krångla till saker. Det är viktigt att vi tar oss tid att njuta i vardagen och göra saker vi vet att vi själva mår bra av.   Just den biten är jag dålig själv på, men börjar lära mig...

Av Eva - 4 juli 2011 10:11

   Tankens energi dör aldrig.. En tanke varar för alltid! Varje tanke vi tänker, har tänkt och nånsin kommer att tänka, är skapande.   Vad vore livet utan drömmar? Vissa gånger skulle det vara så enkelt att vi skulle kunna sätta oc...

Om mig...


evavilleva

Skrivklådans dagar

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig...

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Lämna gärna ditt fotspår!

Kategorier

Från Dig till mig!

Sök i bloggen

Omröstning

HUR hittade just du hit? :)
 Via Facebook
 Via sökord på Google
 Hajpning
 Rampljuset
 Slump
 Via en vän

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards