Direktlänk till inlägg 25 juni 2011

Smärtsamma liv...

Av Eva - 25 juni 2011 11:37

        



Redan som barn, får vi lära oss att bemöta olika känslor...


Men den dagen vi mister någon som vi håller väldigt kär

i våra hjärtan, möts vi av en helt ny och främmande känsla.

En känsla som vi inte har en aning om hur vi ska hantera.


Vi står helt Oförberedda inför svåra stunder och jobbiga upplevelser.


Sorg är en stark känsla, som tar väldigt mycket energi av oss.

Den enorma tomheten och saknaden vi känner,

när någon nära lämnat jordelivet.

Är något vi får bära med oss genom resten av livet.

En relation bryts, för att aldrig mer komma tillbaka.

Vi fylls av ett tomrum som ekar var vi än vänder och vrider oss.

Smärtan, tårarna, frustrationen, vreden,

koncentrationsvårigheterna, sömnbristen..

Listan kan göras Oändlig.


Alla reagerar vi olika i vår sorg och det finns inga rätt eller fel.

Alla måste vi få sörja på vårt eget vis.

Men vad är vårt vis??

Det vet vi inte förrän den dagen det drabbar oss.

Då gör vi det bara, som det faller in.


Men sorgen har olika ansikten och faser...

I början är vi som bedövade.

Allt är för smärtsamt och omvälvande

för att vi ska kunna ta in det och bearbeta det på en gång.

De första dagarna går vi som i ett vakumm,

vi förstår inte vad som hänt överhuvudtaget.


Tårarna forsar på vissa av oss och för en del

kommer inte en enda tår för vi hamnar ju i en chock,

som vi ofta inte själva förstår.

I chockfasen har vi oftast en känsla av overklighet


Alla reagerar så olika.

Vi kan få olika kroppsliga symtom.

För en del av oss utlöses vissa sjukdomar under sorge processen.


Det börjar någonstans med att vi måste försöka

acceptera förlusten av den vi älskade och det kan

ta en väldigt lång tid.


Vi sörjer i vår relation till det som gått förlorat och eftersom

alla relationer är unika, så är all sorg oxå unik.

Det finns ingen normal sorgereaktion.


Efter bedövningsfasen kommer nya faser hela tiden.

Vi måste försöka uthärda smärtan efter sorgen...

Anpassa oss till ett liv och en tillvaro

där den avlidne personen saknas...

Men det blir ett långt pussel där vi försöker hitta bitarna

tillbaka till oss sjäva så småningom.

Det tar mycket energi av oss och vissa dagar

är vi helt slut, gråter och vill sova bort all tid.

Tårar är något som vi har gränslöst mycket av och låt det bara komma,

för det är nyttigt för kroppen och själen att få ut allt.


Jag har gråtit veckor, månader av mitt liv och inte

kunnat visa mig bland folk för jag varit så

totalt igensvullen i ögonen av allt gråtande.


Men det har för mig varit Mitt sätt att bearbeta mina sorger i mitt liv.

Musik har oxå varit en stor del i mitt sorgearbete

under mina största sorger.

Men som sagt, vi sörjer alla på olika vis.

Du gör vad som känns Bäst för Dig!

Här finns ingen mall eller regelbok att följa.


Följ bara Ditt hjärta!


I dag går mina tankar till dig min Älskade vän,

vars mamma nu har överlämnat sig till Änglarna på andra sidan.

Din varma fina mamma, som även jag känt hela livet.

Hon har en stor plats i mitt hjärta och jag vet att

hon är med dig och din familj nu och för all framtid.

Var rädd om alla fina minnen du har,

för de kan ingen ta ifrån Dig! 


 


 

 
 
towa

towa

25 juni 2011 23:01

Fint skrivet, verkligen!

http://aplastiskanemi.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Camilla Wistedt

26 juni 2011 00:24

Vad vackert skrivet, det passar så bra in på min syster som igår natt förlorade sin vackra pojkvän Dennis, 21 år blev han, han dog i en bilolycka tillsammans med Amanda (min syster) som körde, hon mår fruktansvärt dåligt, och det gör jag också.. Vet bara inte hur jag ska kunna hjälpa henne, tycker allt känns så overkligt..

Skriv en kommentar i min blogg så att hon kan läsa den, hur du gjorde för att komma igenom det här fruktansvärda smärtan.

www.Camillawistedt.bloggplasten.se Tacksam för hjälpen! Kram

 
Ingen bild

Eva

26 juni 2011 09:16

Hej Camilla. Tack för ditt inlägg. Don adress funkar inte, så tyvärr kan jag inte skriva någon kommentar.
Mvh. Eva

Hej Towa. Tack för din kommentar. <3 /Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 14 november 2011 09:49

                                                  Jag är så tacksam över att det finns saker i livet, som får kroppen och själen att ta glädjeskutt. Att det den 14 November är +10* ute. Marken är snöfri och solen skiner.     Att få up...

Av Eva - 19 oktober 2011 09:00

    Visst är det väl så, att vi skall dela med oss till andra. Av glädje, kärlek och allt vi själva ömmar för!   Om vi Inte gör det, så blir vi så självcentrerade och uppblåsta.   Jag vet inte Hur man beter sig, när man är en stor egoi...

Av Eva - 24 juli 2011 17:16

         I bland dyker det upp sinnes ramsor i skallen på mig, som suttit där sen barnsben. Min mamma och min morbror lärde mig mycket tok, när jag var barn.  Undra vem jag då fört det vidare till...    Konstigt att såna saker och hundr...

Av Eva - 8 juli 2011 14:49

                        Vi människor är expert på att krångla till saker. Det är viktigt att vi tar oss tid att njuta i vardagen och göra saker vi vet att vi själva mår bra av.   Just den biten är jag dålig själv på, men börjar lära mig...

Av Eva - 4 juli 2011 10:11

   Tankens energi dör aldrig.. En tanke varar för alltid! Varje tanke vi tänker, har tänkt och nånsin kommer att tänka, är skapande.   Vad vore livet utan drömmar? Vissa gånger skulle det vara så enkelt att vi skulle kunna sätta oc...

Om mig...


evavilleva

Skrivklådans dagar

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Fråga mig...

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Lämna gärna ditt fotspår!

Kategorier

Från Dig till mig!

Sök i bloggen

Omröstning

HUR hittade just du hit? :)
 Via Facebook
 Via sökord på Google
 Hajpning
 Rampljuset
 Slump
 Via en vän

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards