Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Adjöss med myggbett, tack vare...Kinin!

Av Eva - 24 juli 2011 17:16

      


I bland dyker det upp sinnes ramsor i skallen på mig,

som suttit där sen barnsben.

Min mamma och min morbror lärde mig mycket tok,

när jag var barn. 

Undra vem jag då fört det vidare till...   

Konstigt att såna saker och hundratals texter till olika låtar

finns kvar i minnesbanken.

Medans namn och vad jag åt till middag i förrgår kan vara borta.


     



Myggen den styggen han bet mig på ryggen...  

Det rimmade alltid min mammi när jag var barn.


        


Ja, nog är det stygga djur alltid.

Parasiter!

Jag har alltid varit väldigt utsatt för dem och får stora bölder

som kliar i flera månader.

Äter allergimediciner för att klara mig lite bättre,

men det hjälper föga.


I Hälsinglands skogen där jag har min stuga

är det vansinningt mycket mygg och knott.

Vissa kvällar får vi hålla oss inomhus efter middagen.

Det funkar liksom inte, för så fort vi rör oss i gräset

så kommer det svärmar av dem.


Läste i en kvällstidning om invånarna i Risäter i Värmland.

De har ett helvete med myggen!

Inte ens hundarna vill gå ut och göra sina behov,

för de blir sönderätna.

Forshaga kommun har tagit till krafttag mot plågoandarna.

Två män har utrustats med mototsågar och slyröjningsmaskiner

and one mission...

Göra det så Otrevligt för myggen som möjligt!!!



Lite väl sent påtänkt, kan man tycka.

Men bättre sent än aldrig, förmodar jag att de tänker.


Biologiska bekämpningsmedel får de inte sätta in,

om Kommunens Miljö avdelning inte klarar av att fånga

1000 vuxna översvämningsmygg i en fälla, vid Ett tillfälle...

Så blir det inget av med den bekämpningen.

Tröstlöst att sitta o räkna alla myggen och inse att

det saknas 30 stycken..

Vilket j-la påhitt! Utrota dem!


Förbaskade blodsugare!

Gör de egentligen någon nytta???


Jag vill däremot dela med mig av ett Väldigt Effektivt

tips jag fick av en god vän.

Drick...

                         

 

Tonic water 


Det är Kinin i det, som myggen ratar!!!


Brittiska sjömän drack tonic för att förebygga Malaria.

Det var så Gin&Tonic uppfanns, för att smaksätta tonic.

Vissa av dem tyckte att tonic var alldeles för beskt och provade att smaksätta det med gin...


Jag har testat alla myggmedel på marknaden.

För ett par år sedan kom ett nytt och hyfsat effektivt medel.

Autun...

Men tyvärr effektivt bara i fem minuter.

Så jag beslutade mig för att testa Tonic Water

nu när jag var i stugan.

Jag drack en kopp varje morgon och vissa dagar

tog jag en kopp före middagen.

Beskt smakar det, men det gör mig inget.

Dricker hellre beskt än sött annars oxå.


Döm om min förvåning.. Det Funkade!!!!

Jag blev inte alls lika utsatt av myggen som

tidigare och jag lovar att

ingen var gladare än jag!   


Därför måste jag få dela med mig av detta!!!

Ni som är ute och fiskar...

Ta er då ett glas tonic water!

Ni som är ute i bär skogen, gör likadant!

Kanske räcker det inte med att dricka en kopp.

Jag vet faktiskt inte.

För jag drack en kopp varje morgon i en vecka och då lär jag ha utsöndrat KININ ganska hyfsat, eftersom de vidriga blodsugarna

inte ville suga på mig!


Min vän som tipsade mig om detta.

Hon har själv bott i Spanien och där drack spanjorerna

ett glas Tonic Water varje morgon.

Därför att det förebygger oxå 

kryp i benen som många lider av!


Myggbett som kliar i månader,

hoppas jag nu skall vara ett minne blott.


Kryp i benen, spring i benen, mygg...

Nu kommer vi med Tonic och slår tillbaka.  


 
 
Emma

Emma

26 juli 2011 13:27

Hej!
Vad roligt! Ja, jag såg det på facebook häromdagen. Tack så jätte mycket! Ja, precis. De smyckena är gamla. Jag har endast gjort några nya smycken men de såldes innan de hamnade på designofemma.com. De senaste månaderna har varit så fulla av andra saker så jag har inte hunnit göra några fler smycken, tyvärr. Om knappt 4 veckor flyttar jag även till London. Men jag ska försöka göra fler smycken, så titta gärna in på min blogg lite då och då! :)
Mvh Emma

http://designofemma.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 14 november 2011 09:49

                                                  Jag är så tacksam över att det finns saker i livet, som får kroppen och själen att ta glädjeskutt. Att det den 14 November är +10* ute. Marken är snöfri och solen skiner.     Att få up...

Av Eva - 19 oktober 2011 09:00

    Visst är det väl så, att vi skall dela med oss till andra. Av glädje, kärlek och allt vi själva ömmar för!   Om vi Inte gör det, så blir vi så självcentrerade och uppblåsta.   Jag vet inte Hur man beter sig, när man är en stor egoi...

Av Eva - 8 juli 2011 14:49

                        Vi människor är expert på att krångla till saker. Det är viktigt att vi tar oss tid att njuta i vardagen och göra saker vi vet att vi själva mår bra av.   Just den biten är jag dålig själv på, men börjar lära mig...

Av Eva - 4 juli 2011 10:11

   Tankens energi dör aldrig.. En tanke varar för alltid! Varje tanke vi tänker, har tänkt och nånsin kommer att tänka, är skapande.   Vad vore livet utan drömmar? Vissa gånger skulle det vara så enkelt att vi skulle kunna sätta oc...

Av Eva - 25 juni 2011 11:37

             Redan som barn, får vi lära oss att bemöta olika känslor...   Men den dagen vi mister någon som vi håller väldigt kär i våra hjärtan, möts vi av en helt ny och främmande känsla. En känsla som vi inte har en aning om hur vi ...

Om mig...


evavilleva

Skrivklådans dagar

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig...

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Lämna gärna ditt fotspår!

Kategorier

Från Dig till mig!

Sök i bloggen

Omröstning

HUR hittade just du hit? :)
 Via Facebook
 Via sökord på Google
 Hajpning
 Rampljuset
 Slump
 Via en vän

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards