Direktlänk till inlägg 3 juni 2010

Slagna hjältar

Av Eva - 3 juni 2010 12:42

 


Härliga sol och värme!

Tänk vilken Enorm skillnad det är på humör och mående,

beroende på väder och årstid.


I går var vi till stugan och eldade lite i vedspisen.

Den stackaren har ju stått alldeles

ensam och övergiven nu i nästan 2 år...

Lånade ut stugan två veckor i fjol till två herrar som jobbade i skogen och själv var jag bara dit

över dagen ett par gånger och klippte gräset.

Minns knappt förra sommaren

efter allt trauma som drabbade oss.


Men i går när jag kom dit, så fick jag tillbaka

den där Feelgood känslan,

som jag alltid fått i stugan tidigare.

Jag klippte gräset, fixade inne och ute.

Sedan var jag med barnen till tjärnen,

det var trots bristande sol och kylig luft

en längre tid otroliga +17* i vattnet.

Barnen var Jonta Myra samt Rocky,

men Rocky hade ju med sig en Snompis Kompis

vid namn Tyke.

                


Tyke sov hos oss natten till i går och sen 

följde han givetvis med till stugan.

Det blev bad och massor av lek hela dagen.

Vi kom inte hem förrän halv nio på kvällen,

men ack så skönt det var.

Det var slagna hjätar efter den dagen!  

Även Lilleman tog sig årets första dopp.

Han klädde av sig och badade friskt...

Själv gick jag ner till rumphöjd ungefär

för jag shamponerade ju vovvarna och då

krävdes det att jag oxå fick plumsa i.

Men det var uppfriskande, i vattnet.

Men som alltid blir det ju skönt efter en stund.


Skylten jag gjorde för några år sedan,

satt konstigt nog kvar på stolpen.

 

Annars brukar våra tuffa vintrar sopa med sig det mesta.

Många kör ju som dårar utanför stugan och visar

noll hänsyn till varken barn eller djur.  

Trodde skylten skulle hjälpa lite grann,

men byfånarna som åkt där sen barnsben,

de kör bara rakt på i alla fall.

Så jag tänker vidta några Små åtgärder denna sommar.

Tänker nämligen sätta ut en trehjuling på vägen,

som jag har kvar sen Jonte var en lillis.


Begriper de inte då, så får jag väl ta luslagen för dem.

Gubbar kan nog behöva få luslagen uppläst

för sig i bland.

Som påminnelse om,

att de faktiskt Inte är ensamma på byn.

Vilket många av dem tror.


Byn...Där jag har stuga, finns varken el

eller rinnande vatten på hela byn...

Jag är den enda som har stuga där,

som härstammar från byn.

Vi har släktträff där varje sommar och brukar

bli mellan 50 och 100 personer i bland.

Byn ligger rakt in i skogen, mellan

Hassela och Norrhassel.

Den hör till Hälsingland.


Min pappa var från Hassela och min mamma från Norrhassel,

så de kanske möttes mitt

inne i skogen och gjorde mig..

Där har jag nu stugan....

Näe...Riktigt så var det nu inte,

men för att göra en lång historia kort,

så tar vi den versionen i dag.


Många tycker jag är tokig,

som ens vill vara där.

Men saken är den att jag

*Ä*L*S*K*A*R* det stället!

Får inga lappsjuke feelings.  

Jag tillbringade mina barndoms somrar där oxå,

så för mig är det ett smultronställe.


Där jag kan tanka energi för kommande höst och vinter.

Det enda som hörs är fågelkvitter och lite

knak och brak i skogen.

Sitta ute på kvällen med en bok eller korsord

i tystnaden och bara höra vinden och småfåglarna,

det är som balsam för själen.

Stugan köpte jag år 2000 och den är gammal och liten.

Men mig stör det inte, att det är gammalt.

Inte så jag får nån skrik och panik känsla

över att det inte är renoverat.


Jag ska kanske ta och gå an med

en slägga i sommar och riva köket.  

Det är mörkt där inne, då allt går i brunt 70-tals stuk.

Men blir det en solig och finfin sommar,

då ger jag sjutton i det.

För de få soldagar vi har här uppe,

vill jag ta tillvara på och vara utomhus i stället.

Då jag är en soldyrkare, i allra högsta grad!

Om vädret blir Ostabilt,

så ska jag väl få fram en slägga.

Men det är ingen panik alls känner jag,

med tankte på hur dagar vi tillbringar där per år.

Så är det inte heller hela världen

om det är lite gammalt och nött.

Funktionen är densamma och det enda vi

gör inomhus är att sova gott om natten och det

gör vi precis lika bra i vilket fall som helst.

Annars tillbringar vi all tid utomhus där och då slipper

vi ju se hur det ser ut inne.  

Det stör nog andra mer än vad det stör mig,

att jag inte har tipp topp i stugan.

Nytt plåttak ska jag försöka fixa i sommar,

men med resterande renovering beror det

helt på vädrets makter.


För jag vill sola, leka med Jonas,

spela kubb, promenera i skogen,

cykla, spela badminton, kicka fotboll,

kasta bollar & pinnar åt Rocky,

rensa ogräs, hoppa studsmatta,läsa en bok,

bada och ha en alldeles underbar sommar.


En sväng till El Stockholmo blir det någon helg i sommar,

för jag har lovat min lilla Prins Jonas att gå på Gröna Lund.

Så jag får ju stå mitt kast  ,

ett löfte håller jag alltid.

Jag gillar inte Stockholm...

Men en helg ska jag nog fixa.

Då ska jag ta en sväng till Bålsta och hälsa på

min vän Anette som den 1 juni

fick en liten prins vid namn Niklas.


Det värsta är att sommaren går så fort och ips vips

så är det vinter och snö igen,

så nu tar vi tillvara på de härliga sommardagarna och bara njuuuter.


Carpe Diem - Fånga Dagen


Sommar är sommar är, solsken och sång...


 



 
 
Katarina

Katarina

3 juni 2010 20:48

Vad underbart att ha funnit sitt smultronställe på jorden!!
Det är min dröm att finna precis en sådan plats du pratar om. En plats där allt är som det är, i lugn och ro. Ingen renoveringsstress eller inredningshype. Bara att få sitta utanför en liten tomtestuga med en tidning och kaffe. Njuta av livet i full bemärkelse........

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
riesling

riesling

4 juni 2010 12:58

17 grader i vattnet?!? Då kanske även jag vågar bada i sommar :-)
Vad fint ni verkar ha det där!

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

evavilleva

8 juni 2010 21:55

Ja stugan är verkligen ett fridfullt ställe, mitt ute i ingenstans. Bara rätt in i skogen.
Ingen männsika har en aning om var det ligger och det har ju sina fördelar när man bara vill "vara" och njuta av livet här och nu!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 14 november 2011 09:49

                                                  Jag är så tacksam över att det finns saker i livet, som får kroppen och själen att ta glädjeskutt. Att det den 14 November är +10* ute. Marken är snöfri och solen skiner.     Att få up...

Av Eva - 19 oktober 2011 09:00

    Visst är det väl så, att vi skall dela med oss till andra. Av glädje, kärlek och allt vi själva ömmar för!   Om vi Inte gör det, så blir vi så självcentrerade och uppblåsta.   Jag vet inte Hur man beter sig, när man är en stor egoi...

Av Eva - 24 juli 2011 17:16

         I bland dyker det upp sinnes ramsor i skallen på mig, som suttit där sen barnsben. Min mamma och min morbror lärde mig mycket tok, när jag var barn.  Undra vem jag då fört det vidare till...    Konstigt att såna saker och hundr...

Av Eva - 8 juli 2011 14:49

                        Vi människor är expert på att krångla till saker. Det är viktigt att vi tar oss tid att njuta i vardagen och göra saker vi vet att vi själva mår bra av.   Just den biten är jag dålig själv på, men börjar lära mig...

Av Eva - 4 juli 2011 10:11

   Tankens energi dör aldrig.. En tanke varar för alltid! Varje tanke vi tänker, har tänkt och nånsin kommer att tänka, är skapande.   Vad vore livet utan drömmar? Vissa gånger skulle det vara så enkelt att vi skulle kunna sätta oc...

Om mig...


evavilleva

Skrivklådans dagar

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig...

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Lämna gärna ditt fotspår!

Kategorier

Från Dig till mig!

Sök i bloggen

Omröstning

HUR hittade just du hit? :)
 Via Facebook
 Via sökord på Google
 Hajpning
 Rampljuset
 Slump
 Via en vän

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards