Alla inlägg under mars 2011

Av Eva - 5 mars 2011 14:17

  

Men varför ska livet vara så Orättvist?...

Sitter här med tårarna trillandes nerför kinderna...

Är livet förutbestämt?

Vi skulle alla få en manual när vi föds.

En manual på saker som vi Måste hinna med

före en viss tidpunkt i livet.

Så många som dör alldeles för unga...

Vi har precis i dagarna mistat en fin kille,

en granne och härlig vän.

Han var bara 29 år...

Alldeles för ung för att lämna jordelivet.

Var det så att Gud behövde få tillbaka en av sina änglar?..

Finns så många frågor, men inga svar.

Åh, jag vill ju veta! HUR funkar det???


Vi bodde i samma trapp och jag lärde känna honom

direkt när han flyttade hit.

Jag visade lägenheten för honom och hans mamma

första gången, när de var och kollade på den.

Killen som bodde där tidigare, jobbade den kvällen.

Så jag ställde upp och visade den.

De slog till direkt och köpte den. En toppenfin lya.

Så vi lärde känna varann när vi

stannade o växlade några ord och fick en

fin kontakt under de år han bodde här.

Jag skulle precis hjälpa honom att skriva till ett försäkringsbolag

för han hade gått med trasig fot i nästan två år, pga en mc olycka.

Den här dagen sökte jag honom,

för jag skulle renskriva en motion till honom.

Jag var och ringde på hans dörr på förmiddagen,

efter lunch och på sena eftermiddagen.

Men ingen hemma..

När jag står och plingar på hans dörr på em,

så kom en grann tant förbi samtidigt och jag säger spontant att:

-" Det känns som att det hänt honom något.."

Hon avfärdade min oro med att

han säkert bara var hos någon kompis.

Näe..bara en känsla, sa jag och gick hem.


Gick i väg på styrelsemöte och på kvällen när jag kommer hem,

så går jag in på Facebook och ser i min logg att flera skrivit

"Vila i frid......"

Jag gick i på hans FB sida och jag rös i hela kroppen och började gråta.

En gemensam vän hade oxå skrivit där

så jag kastar mig på telefonen, ringer honom och väser ur mig:

-"Vad sjutton har hänt?"

Han hörde hur chockad och ledsen jag

var och han berättade vad som hänt...

Jag ville bara skrika rakt ut, men behärskade mig.

FAN! FAN! FAN!

29 år bara! Hela livet framför sig!

Så förbannat Orättvist!!!


Men så plötsligt är han borta...

Det blevett stort hål i många av oss.

En tomhet med miljoner tankar.

Mina tankar och min empati går till

hans fina mamma och fina syskon

som nu tappert kämpar varje dag.

För att orka ta sig igenom vardagen och försöka hantera

en sån stor förlust och sorg.

Som förälder, att mista sitt barn...

Hur gör man? Hur ska man orka? Samt alla dessa Varför!!!

Det är nog det Värsta en människa ska behöva gå igenom.

Det finns inga ord till tröst.

Det finns ingenting jag kan säga för att förmildra för de anhöriga.

Jag kan bara säga att jag finns här och jag ställer upp

om de behöver min hjälp.


Jag fick en förfrågan av vännens mamma.

Om jag ville baka mina Kramforsluder till begravningen.

Givetvis vill jag det.

Han älskade dessa gobitar jag bakade och bara häromdagen

fick jag igen ett fat och då sa han lite försiktigt

med glimten i ögat:

-" Du får gärna fylla på det här..."

-"Klart jag gör!", svarade jag.

Men det fick jag tyvärr aldrig göra..

Däremot kommer jag att baka dem till begravningen,

för det vet jag att han hade gillat.

  Vila i Frid Min Vän!  

Av Eva - 5 mars 2011 12:45

Ber om ursäkt.  

Jag var nog helt inne i mitt vanliga "skriv surr" häromdagen

så jag glömde bort att skriva receptet på Gratängen.


Du kan ta tonfisk, köttfärs, köttfärssås,

tacoröra och i princip vad som helst.

Bara fantasin som sätter gränser.

På den här gratängen på bilden som jag fått förfrågan om,

hade jag tonfisk i olja.

Om du tar Tonfisk i vatten, så kom ihåg att hälla ut allt vatten före.  


Chipsgratäng för För 2-4 personer, Ugn: 175*


* 200-300 g Chips /Dill&gräslök i denna/

* 1 burk tonfisk i olja

* 3 dl vispgrädde

* Skivade tomater


- Häll i chipsen i en gratängform. Fördela tonfisken över,

sedan tomaterna och sist häller du grädden över alltihopa.

Du kan ju lägga till paprika, purjo eller annan lök om du gillar det.


Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min,

tills gratängen blivit mjuk.

Ät och Njut!   

Sedan ökar du mängden själv på ingredienserna,

beroende på HUR hungriga du/ni är.  


  

Av Eva - 4 mars 2011 13:55

  

Det blev en ny variant av härliga, saftiga Kramforsluder.

Tänkte att jag skulle baka lite då och då,

när tid och inspiration finns.


För dottern fyller snart Myndiga Kvinnan och sen är

det Påsk och det går åt hela tiden.

Perfektos att ha i frysen, för det är snabb tinat.

Mina Kramforsluder...

Ja,KRAMFORSLUDER i Ett-Och-Samma_Ord!   

Är inte som "Snoddas, mockarutor" mm,

som många envisas med att påminna mig om, att de egentligen heter.

Men sirru, där har ni fel. Detta är riktiga Luder!

Finns inte en tillstymmelse till mocka rutor och snoddas i dessa.

Så nu vet ni,   alla ni som envisas med att påminna mig om

"Vad det egentligen heter..."

De har hetat Kramforsluder ända sen min mormors tid

i hennes egna receptbok.

Jag har väl själv moderniserat recpetet x-antal gånger

under åren och det här jag mixade ihop nu blev sjukt bra!

Tur jag skrev upp allt eftersom jag fyllde på med ingredienser!

Men jag brukar ha svårt för att hålla mig till samma recept två gånger.

Både när det gäller mat och bakning.

Gillar att experimentera allt eftersom jag tillagar något.

Det blir ju bra oxå.

Så varför läsa recept när allt finns inuti huvudet.  


Ett enkelt lättlagat fredagsmys, som kvälls snacks eller vad du vill är en

Banalt enkel, men sjukt smarrigt!..

Chipsgratäng


  


Den blir väldigt mastig, så ta det lugnt när du öser på fatet!

Väldigt mättande och så sjukt gott!

Här kan du lägga på i princip vad du vill.

Det du har hemma eller är sugen på. Korv är dock något som jag aldrig har testat, men i övrigt har jag väl provat åtskilliga varianter.

Jag har testat olika varianter av chips,

men Dill&Gräslök blir det den Bästa smaken med.


Här hemma har jag en febrig och hängig son.

Så vi ska bege oss till Ica och hyra någon film och kanske

hittar vi nån rolig serietidning & givetvis Glass i Stora Lass!


  

Det ska man ha när man är sjuk!

Det är vi föräldrar som bär den skyldigheten,

att köpa hem glass när småfolket är sjuka.

Så är det bara!  


  

Om mig...


evavilleva

Skrivklådans dagar

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig...

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Lämna gärna ditt fotspår!

Kategorier

Från Dig till mig!

Sök i bloggen

Omröstning

HUR hittade just du hit? :)
 Via Facebook
 Via sökord på Google
 Hajpning
 Rampljuset
 Slump
 Via en vän

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards